INNOVATIES VAN HET MERK PEUGEOT
INNOVATIES VAN HET MERK PEUGEOT
Door zich te concentreren op onderzoek en ontwikkeling, heeft PEUGEOT zich altijd aan de behoeften van deze tijd aangepast, waarbij het bedrijf altijd een stap voorliep. Innovatie is meer dan ooit de sleutel tot het succes van de auto's en motoren van het merk.
1890
DE EERSTE VIERWIELER MET EEN DAIMLER-BENZINEMOTOR
Armand Peugeot stapt over op benzine in plaats van stoom voor de eerste vierwieler met benzinemotor van PEUGEOT: de Type 2. Hij werd uitgerust met een Daimler-motor.
1929
DE INTRODUCTIE VAN DE 201
Dit was de eerste auto die het inmiddels bekende nummeringssysteem gebruikte met een nul in het midden. Het was ook de eerste auto ter wereld die in serie werd geproduceerd met onafhankelijke voorwielophanging (1931). Dankzij het succes kon PEUGEOT de economische crisis van de eind jaren twintig doorstaan.
1934
DE EERSTE AUTO MET EEN WEGKLAPBAAR DAK: DE 401 ECLIPSE
Deze functionaliteit werd vervolgens geproduceerd op de 401, 402 en 601 en vervolgens op de 206, 207, 307 en 308 CC. Dit systeem was gepatenteerd door Paulin.
1936
DE EERSTE PRODUCTIE VAN DIESELMOTOREN IN SOCHAUX (HL50)
PEUGEOT commercialiseerde al sinds 1928 dieselmotoren en lanceerde nu de HL50. Deze werd in alle bedrijfswagens gemonteerd en vervolgens ook in de 402 Limousine. De productie werd in 1939 stopgezet vanwege de Tweede Wereldoorlog.
1941
PRODUCTIE VAN DE VLV, DE KLEINE, ELEKTRISCHE AUTO
Ontwikkeling van de VLV (Véhicule Léger Électrique - Licht Elektrisch Voertuig) in een reeks van 377 exemplaren, als oplossing voor brandstofbeperkingen. Later zou de Electric 106 het wereldrecord op het gebied van verkoop van milieuvriendelijke auto's vestigen.
1955
DE INTRODUCTIE VAN DE 403 EN DE EERSTE SAMENWERKING MET PININFARINA
De PEUGEOT 403 was de eerste Franse auto die in serie werd uitgerust met een dieselmotor en werd in 1959 ook de eerste auto ter wereld die werd uitgerust met een koelventilator met elektromagnetische koppeling (PEUGEOT-patent).
1965
DE INTRODUCTIE VAN DE 204
De 204 is de eerste auto met voorwielaandrijving van PEUGEOT, bestaande uit een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas, een geïntegreerde versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging voor en achter en schijfremmen vóór.
1967
DE INTRODUCTIE VAN DE KLEINSTE LICHTMETALEN DIESELMOTOR TER WERELD
In 1973 waren alle PEUGEOT-sedans ermee uitgerust.
1998
DE PRESENTATIE VAN DE HDi-DIESELMOTOREN
HDi-dieselmotoren werden voor het eerst geïntroduceerd op de 406. Het common-rail-systeem verbeterde de prestaties, verminderde brandstofverbruik en beperkte vervuilende emissies.
De BlueHDi-technologie wordt sinds 2013 gebruikt en getest in SUV's en sedans van PEUGEOT en vermindert de NOx-uitstoot met 90% en zelfs de fijnste deeltjes met 99,9%.
De BlueHDi-technologie wordt sinds 2013 gebruikt en getest in SUV's en sedans van PEUGEOT en vermindert de NOx-uitstoot met 90% en zelfs de fijnste deeltjes met 99,9%.
2000
PEUGEOT lanceerde 's werelds eerste PF (Roetfilter) op de 607.
2011
PEUGEOT HEEFT WEDEROM EEN WERELDPRIMEUR MET DE VOLLEDIGE HYBRID 4 IN DE 3008.
Het model bood een brandstofbesparing van 35%, een CO2-uitstoot van 99 gr en een Zero Emission-modus met nul CO2-uitstoot.
2015-2016
MOTOR VAN HET JAAR IN DE CATEGORIE MOTOREN VAN 1 L TOT 1,4 L
Op de 17e en 18e editie van de International Engine of the Year Awards in Stuttgart, reikte de jury van internationale journalisten de Engine of the Year-awards 2015 en 2016 in de categorie 1.0L tot 1,4L uit aan de 3-cilinder PureTech 1.2L turbobenzine engine, ontwikkeld door de PSA Group.