GESCHIEDENIS VAN DE TWEEWIELERS VAN HET MERK PEUGEOT
GESCHIEDENIS VAN DE TWEEWIELERS VAN HET MERK PEUGEOT
Dankzij de grote passie en innovaties van PEUGEOT zijn de fietsen en motorfietsen uitgegroeid tot wereldleiders - zowel op het gebied van wedstrijden als bij het grote publiek. PEUGEOT is een van de weinige fabrikanten met een rijke historie op het gebied van zowel twee-, drie- als vierwielers die tot op de dag van vandaag voortduurt.
1886
DE INTRODUCTIE VAN IN DE SERIE GEPRODUCEERDE FIETSEN EN DRIEWIELERS
Met Armand Peugeot aan het roer en na de testen op de Grand Bi, lanceerde PEUGEOT zijn eerste, in serie vervaardigde, kettingaangedreven fietsen en driewielers in zijn fabriek in Beaulieu.
1901
DE PRESENTATIE VAN DE EERSTE 1,5 PK PEUGEOT-MOTORFIETS
Na de lancering van de gemotoriseerde driewieler in 1898, presenteerde PEUGEOT zijn eerste 198 cc motorfiets met een vermogen van 1,5 pk.
1934
INTRODUCTIE VAN DE 500, 350 EN 175 CC MOTOR- EN 100 CC BROMFIETSEN
Tussen 1901 en 1939 presenteerde PEUGEOT 61 modellen, variërend van 100 tot 745 cc.
In 1934 vestigde de P515 (495 cc) 9 wereldrecords, waaronder het afleggen van 3.000 km met een gemiddelde snelheid van 118 km/u.
In 1934 vestigde de P515 (495 cc) 9 wereldrecords, waaronder het afleggen van 3.000 km met een gemiddelde snelheid van 118 km/u.
1952
OVERWINNING P176 BIJ DE BOL D'OR EN LE MANS MOTORRACES
PEUGEOT bood nu een assortiment brom- en motorfietsen van 100 tot 250 cc aan.
1955
DE INTRODUCTIE VAN DE S55-SCOOTER
PEUGEOT lanceerde de productie van zijn S55- en S57-scooters met een ontwerp dat deed denken aan hun vierwielige zustermodel, de 203.
1974
RECORDVERKOOP MET DE P103- EN P104-SERIE
Er wordt een recordaantal aan PEUGEOT bromfietsen met de P103- en P104-series verkocht op de bromfietsenmarkt (beperkt tot 50 cc), waardoor PEUGEOT binnen deze markt sinds 1949 vooroploopt.
1982
DE INTRODUCTIE VAN DE SC- EN SX-SERIE
Scooters kwamen weer in de mode en daarom lanceerde PEUGEOT de SC- en SX-serie; de eerste scooters met een kunststof carrosserie.
1983
PY10 - DE EERSTE FIETS VAN CARBON
De PY10 FC bracht een revolutie in racefietsen teweeg met zijn frame van carboncomposiet. Hij kreeg een geweldige reputatie bij zowel professionals als amateurs.
1984
VTT1 - DE EERSTE FIETS DIE IN FRANKRIJK OP DE MARKT WERD GEBRACHT
Inspelend op de wensen van klanten bracht PEUGEOT Cycles de eerste ATB in Frankrijk op de markt.
1992
PARTNERSCHAP MET CYCLEUROPE
Cycleurope werd verantwoordelijk voor zowel productie als marketing - en werd uiteindelijk de eigenaar van het gehele productieproces.
2006
DE INTRODUCTIE VAN DE SATELIS, DE EERSTE GROTE 125 CC-SCOOTER VAN PEUGEOT
Na het succes van de Elystar, PEUGEOT's eerste 125 cc-scooter met ABS-serie, lanceerde het merk zijn Satelis- en Geopolis GT-scooters, geïnspireerd op de autowereld.
2009
A2B-FIETS
De eerste fiets met elektrische trapondersteuning (EAPC) van het merk werd onthuld als onderdeel van een totaal mobiliteitsconcept.
2015
MAHINDRA, DE NIEUWE SPELER
PSA verkocht 51% van de PEUGEOT-scooters aan de Indiase fabrikant Mahindra, met behoud van 49% van de aandelen en het merkenrecht. Deze samenwerking bevorderde meer internationale betrekkingen en maakte de weg vrij voor nieuwe producten.
2016
DJANGO ADVENTURE, 60 JAAR LATER!
Als knipoog naar het verleden waren twee avonturiers erin geslaagd een rit van Parijs naar Ho Chi Minhstad op Django-scooters te voltooien. Dit was een eerbetoon aan Serge Gracium en Michel Vaslin die in 1956 deze prestatie in omgekeerde richting op de PEUGEOT S57 leverden.
2017
e-KICK EN eF01: INNOVATIEVE MOBILITEITSOPLOSSINGEN
In een wereld waarin de toegang tot grote stadscentra steeds beperkter wordt, werd PEUGEOT in 2017 het eerste automerk dat nieuwe, multimode mobiliteitsoplossingen op de markt bracht. De e-Kick elektrisch ondersteunde scootmobiel en de eF01 elektrisch ondersteunde opvouwbare fiets waren een aanvulling op de nieuwste automodellen en boden meer reisvrijheid in de stad.