DE GESCHIEDENIS VAN DE FAMILIE PEUGEOT
DE GESCHIEDENIS VAN DE FAMILIE PEUGEOT
DE LEEUW ALS
EMBLEEM
DE LEEUW ALS EMBLEEM
In 2021 onthulde PEUGEOT een nieuw logo: een embleem met een prachtige leeuwenkop.
De introductie van het embleek markeert niet alleen een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis, maar ook een nieuw tijdperk.
NIEUW EMBLEEM IN 2021
In 2021 onthulde PEUGEOT een nieuw logo: een embleem met een prachtige leeuwenkop.
De introductie van het embleek markeert niet alleen een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis, maar ook een nieuw tijdperk.
Peugeot is niet alleen uitgegroeid tot een een vlaggenschip van de Franse industrie, maar is tot een pionier in de wereldwijde automotive.
Al meer dan twee eeuwen lang staan passie en technologische uitdagingen centraal in de activiteiten van het merk.
Peugeot is niet alleen uitgegroeid tot een een vlaggenschip van de Franse industrie, maar is tot een pionier in de wereldwijde automotive. Al meer dan twee eeuwen lang staan passie en technologische uitdagingen centraal in de activiteiten van het merk.
1810
PEUGEOT START HET INDUSTRIËLE AVONTUUR
Verschillende familieleden beginnen de productie van verschillende producten, waaronder gereedschap, koffiemolens, klokken, fietsen en meer.
1891
LANCERING VAN
DE TYPE 3
De Type 3 is de eerste auto die in serie wordt geproduceerd (64 exemplaren). Met deze auto wordt van Valentigney naar Parijs gereisd en hij rijdt als volgauto mee met de eerste wielrenwedstrijd Parijs-Brest-Parijs over 2.045 km. In januari 1893 is de PEUGEOT Type 3 de eerste auto die de weg op gaat in Italië.
1896
SCHEIDING VAN TRADITIONELE BEDRIJFSTAKKEN EN DE AUTOMOBIELE INDUSTRIE
De zonen van de broers PEUGEOT zetten de productie van traditionele producten als fietsen en gereedschap voort, terwijl Armand PEUGEOT de Société Anonyme des Automobiles PEUGEOT opricht.
1897
DE BOUW VAN DE EERSTE FABRIEK IN AUDINCOURT, DOUBS
De eerste autofabriek wordt opgericht in Audincourt. In 1898 volgt een tweede fabriek in Lille.
1905
PRODUCTIE VAN PEUGEOT LION AUTO'S
De zonen van de broers PEUGEOT zetten hun eerste stappen in de auto-industrie onder de PEUGEOT Lion-merknaam. Ze produceren een ander modellengamma PEUGEOT-auto's om concurrentie te vermijden.
1910
FUSIE TUSSEN DE TWEE MERKEN
De broers PEUGEOT en Armand PEUGEOT fuseren hun bedrijven en richten de Société Anonyme des Automobiles et Cycles PEUGEOT op.
1912
BOUW VAN DE FABRIEK IN SOCHAUX
In 1929 worden alle activiteiten van PEUGEOT in de auto-industrie samengebracht in Sochaux en ontstaat bovendien het grootste industriële zone van Frankrijk.
1965
OPRICHTING VAN PSA
"PSA" (PEUGEOT Société Anonyme) wordt opgericht als een holdingmaatschappij voor de gelijknamige autogroep, die eigenaar is van alle bedrijven binnen de PEUGEOT Group.
1976
OPRICHTING VAN PSA PEUGEOT CITROËN
"PSA PEUGEOT Citroën" wordt in 1976 opgericht na een fusie tussen Citroën S.A. en PEUGEOT S.A.
1982
PEUGEOT ADVENTURE ZIET HET LEVENSLICHT
Oprichting van L'Aventure PEUGEOT, een stichting volgens de Franse wet van 1901. Het doel van L'Aventure PEUGEOT is om het erfgoed van alle merken van de groep te beschermen.
Het Aventure PEUGEOT Museum in Sochaux, opgericht in 1988, ontvangt 60.000 bezoekers per jaar.
2010
PEUGEOT VIERT HET TWEEHONDERDJARIG BESTAAN
Als één van s werelds pioniers in de auto-industrie is PEUGEOT een van de weinige merken waar afstammelingen van de oprichters nog deel uitmaken van het bedrijf en management.
2021
Met de fusie van PSA Group en FCA wordt Stellantis opgericht. Deze samensmelting leidt tot de geboorte van een mondiale marktleider in duurzame mobiliteit die zich toelegt op net zero CO2-uitstoot in 2038.
Om in te spelen op de behoeften van die tijd en de omgeving, zet PEUGEOT een strategie op waarin een sterke nadruk ligt op diversificatie en Frans vakmanschap.
PEUGEOT ZET IN OP DIVERSIFICATIE
Om in te spelen op de behoeften van die tijd en de omgeving, zet PEUGEOT een strategie op waarin een sterke nadruk ligt op diversificatie en Frans vakmanschap.
1824
NIEUWE INZICHTEN
De broers PEUGEOT starten een bedrijf dat gereedschap voor verschillende doeleinden gaat ontwikkelen.
1840
DE PRODUCTIE VAN KOFFIEMOLENS
PEUGEOT start de productie van koffiemolens voor huishoudelijk en commercieel gebruik (kruideniers, café's, etc.). Tegenwoordig worden de molens in licentie geproduceerd, maar wordt nog steeds het originele maalmechisme gebruikt.
1852
PRODUCTIE VAN STALEN HOEPELS VOOR HOEPELROKKEN
De mode-industrie roept de expertise van PEUGEOT in. Per maand wordt meer dan 8.5 ton staal gebruikt voor de productie van hoepels voor hoepelrokken.
1933
EERSTE ELEKTRISCHE HANDGEREEDSCHAPPEN
In 1986 wordt na 50 jaar de productie van elektrische handgereedschappen beëindigd.
2012
OPRICHTING VAN HET "PEUGEOT DESIGN LAB"
PEUGEOT opent een innovatieve ontwerpstudio om klanten buiten de auto-industrie met zijn expertise te ondersteunen.
210 JAAR
VOL INNOVATIE
1890
DE EERSTE PEUGEOT QUADRICYCLE
1929
LANCERING VAN DE 201
Dit is de eerste auto met het inmiddels bekende nummeringssysteem met een nul in het midden. In 1932 wordt de 201 als eerste auto ter wereld voorzien van onafhankelijk geveerde voorwielen. Het succes van deze auto zorgt ervoor dat Peugeot de financiële crisis weet te doorstaan.
1934
401, "DE ECLIPSE”
De eerste auto met een wegklapbaar dak van Peugeot. Deze functionaliteit wordt later geproduceerd voorde 401, 402 en 601 en later opnieuw voor de 206, 207, 307 en 308CC. Dit systeem wordt gepatenteerd door Paulin.
1936
DE EERSTE PRODUCTIE VAN DIESELMOTOREN IN SOCHAUX
In 1928 zet PEUGEOT haar eerste dieselmotoren in de markt en start de productie van de HL50-motor. Deze dieselmotor wordt gemonteerd in bedrijfswagens auto's en later ook in de 402 limousine. De productie wordt in 1939 stopgezet vanwege de Tweede Wereldoorlog.
1941
GEBOORTE VAN DE EERSTE ELEKTRISCHE PEUGEOT
Om de brandstofbeperkingen te omzeilen, start PEUGEOT de ontwikkeling van de VLV (Véhicule Léger Électrique [Licht Electrisch Voertuig]). In totaal worden er 377 exemplaren gebouwd.
1955
403, Een PEUGEOT met de handtekening van PININFARINA
De 403 wordt de eerste Franse auto met een dieselmotor die in serie wordt gebouwd. In 1959 is het ook de eerste auto ter wereld die wordt uitgerust met een koelventilator met elektromagnetische koppeling (PEUGEOT-patent).
1965
LANCERING VAN DE 204
De 204 is de eerste auto met voorwielaandrijving van PEUGEOT, bestaande uit een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas, een geïntegreerde versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging voor en achter en schijfremmen vóór.
1967
DE INTRODUCTIE VAN DE KLEINSTE LICHTMETALEN DIESELMOTOR TER WERELD
In 1973 zijn alle PEUGEOT-sedans ermee uitgerust.
1998
DE PRESENTATIE VAN DE HDI-DIESELMOTOREN
HDi-dieselmotoren worden voor het eerst geïntroduceerd op de 406. Het common-rail-systeem verbetert de prestaties, vermindert brandstofverbruik en beperkt vervuilende emissies. De BlueHDi-technologie wordt sinds 2013 gebruikt en getest in SUV's en sedans van PEUGEOT en vermindert de NOx-uitstoot met 90% en zelfs de fijnste deeltjes met 99,9%.
2000
INNOVATIES MET VERANTWOORDELIJKHEID
PEUGEOT lanceert 's werelds eerste PF (Roetfilter) op de 607.
2011
PEUGEOT HEEFT WEDEROM EEN WERELDPRIMEUR MET DE VOLLEDIGE HYBRID 4 IN DE 3008
Het model biedt 35% brandstofbesparing, een CO2-uitstoot van 99 gr en een Zero Emission-modus met nul CO2-uitstoot.
2015-2016
MOTOR VAN HET JAAR (IN DE CATEGORIE 1.0-1.4L)
Tijdens de International Engine of the Year Awards, reikt de jury de 2015 en 2016 Engine of the Year-prijzen uit aan de 3-cylinder PureTech 1.2 benzineturbomotor, ontwikkeld door de PSA Group.
2022
WATERSTOF BRANDSTOFCEL
PEUGEOT is een van de eerste autofabrikanten die in het segment lichte bedrijfsvoertuigen een elektrisch model aanbiedt dat wordt aangedreven door een waterstof brandstofcel.
PEUGEOT SPORT,
WINNEN ZIT IN DE GENEN
Vanaf de begindagen van de autosport tot op de dag van vandaag leveren de vele overwinningen van het merk een belangrijke bijdrage aan het commerciële succes van het merk.
PEUGEOT SPORT, WINNEN ZIT IN DE GENEN
Gedreven door de passie voor auto's heeftt Peugeot altijd een competatief karakter gehad. Vanaf de begindagen van de autosport tot op de dag van vandaag leveren de vele overwinningen van het merk een belangrijke bijdrage aan het commerciële succes van het merk.
1895
PEUGEOT WINT DE EERSTE GETIMEDE RACE TER WERELD
Tijdens de rally Parijs-Bordeaux-Parijs, eindigt de PEUGEOT Type 7 op de eerste plaats. Drie van de vier deelnemende PEUGEOTS eindigen bij de eerste vier. Michelin deelt mee in deze overwinning door de deelnemende PEUGEOT's uit re rusten met de allereerste luchtbanden.
1913-1919
DE L76 WINT DE GRAND PRIX VAN DIEPPE EN INDIANAPOLIS
De revolutionaire L76-serie (en daarvan afgeleide uitvoeringen) wint de Franse Grand Prix van 1912-1913, de Grand Prix van Indianapolis 500 en de Amerikaanse Grand Prix in 1913, 1916 en 1919.
1937-1938
OVERWINNING VAN DE 402 DARL'MAT OP LE MANS IN DE KLASSE TOT 2L
De 302 and 402 Darl’mat vallen op tijdens de 24 Uur van Le Mans. In 1938 eindigt het team DE CORTANZE-CONTET als vijfde in het algemeen klassement en op de eerste plaats in de klasse tot 2 liter.
1963-1968
DE 404 WINT DE EAST AFRICAN SAFARI RALLY
In de East African Safari Rally behaalt de PEUGEOT 404 vijf keer de eerste plaats overall, en daarnaast 4 eerste plekken in zijn klasse (1963, 1966, 1966, 1968).
1974-1978
5 OVERWINNINGEN VOOR DE 504 BERLINE
De PEUGEOT 504 Berline en de 504 V6 Coupé winnen tweemaal de Bandama Rally, evenals de Rally van Marokko (1975, 1976). Daarnaast worden in 1978 overwinningen geboekt in de Safari Rally en de Rally van Ivoorkust.
1985-1986
DE MYTHE VAN DE 205 T16
Onder de sportieve leiding van Jean TODT, toont de 205 Turbo 16 adembenemende snelheid en boekt hij een reeks overwinningen en wereldtitels in zowel de constructeurs- als rijderskampioenschappen.
1987-1988
DE 205 T16 WINT TWEEMAAL PARIJS-DAKAR
De successen slaan aan bij het grote publiek, waardoor de verkoop van de 205 stijgt. Hierdoor kan PEUGEOT in een moeilijke economische periode het hoofd boven water houden.
1989-1990
DE 405 T16 BREEKT RECORDS OP PIKES PEAK
In het kielzog van twee overwinningen en records in de Pikes Peak-race, wint de 405 T1, bestuurd door Ari Vatanen, in 1989 en 1990 Paris-Dakar.
1991-1993
DE 905 HEERST OVER HET CIRCUIT
De 905 wint in 1991 drie races en vijf in 1992, waaronder de 24 Uur van Le Mans, en wordt wereldkampioen. Het grootste succes wordt bereikt in 1993 met de historische triple tijdens Le Mans. Na afloop bezetten drie 905's de podiumplekken.
2007-2008
908 EERSTE IN SPA (BELGIË) EN ROAD ATLANTA (VS)
De 908 Turbo Diesel FAP blinkt uit in langeafstandsraces en wordt tweede in 2007 en 2008 tijdens de 24 uur van Le Mans.
2009-2011
908 1STE PLAATS IN SPA (BELGIË) EN ROAD ATLANTA (VS)
De 908 behaalt een dubbele overwinning in 2009, wordt tweede, derde, vierde en vijfde in 2011 en wint bovendien de Le Mans Series.
2013
NIEUW RECORD OP PIKES PEAK
PEUGEOT verbreekt het klimrecord op Pikes Peak met de 208 T16 Pikes Peak. Achter het stuur klokt negenvoudig World Rally Championship-kampioen Sébastien Loeb een historische tijd van 8min 13s 878, een prestatie die nog steeds niet is geëvenaard.
2015
EEN TERUGKEER IN CROSS-COUNTRY RALLYING
Na de eerste race in Zuid-Amerika voor Dakar, wint de PEUGEOT 2008 DKR de dubbel in de China Silk Road Rally. Stéphane PETERHANSEL eindigt op de eerste plaats, gevolgd door Cyril DESPRES op plek twee.
2015
208 WRX, WERELDKAMPIOEN RALLYCROSS
Team PEUGEOT-Hansen wordt wereldkampioen in het FIA World RX Team-kampioenschap.
2016
2008 DKR RALLY-OVERWINNGINGEN
Slechts één jaar na de terugkeer in de Rally Raid wint PEUGEOT de Dakar Rally. Zes maanden later wint het merk de Silk Way Rally van Moskou naar Peking
2016
SÉBASTIEN LOEB RIJDT VOOR PEUGEOT
Na een opmerkelijk debuut in de Dakar met Team PEUGEOT Total (4 etappezeges), voegt Sébastien LOEB zich datzelfde jaar bij Team Peugeot-Hansen in de Rallycross. PEUGEOT verovert met de 208 WRX de tweede plaats in het constructeurskampioenschap.
2017
HET JAAR VAN DE 3008
Slechts een jaar na hun terugkeer in Rally Raid wint PEUGEOT de Dakar Rally met het meest succesvolle team ooit in dit evenement, Peterhansel/Cottret. Slechts 6 maanden later winnen hun teamgenoten Cyril Despres/David Castera de Silk Way Rally tussen Moskou en Peking.
2018
PEUGEOT 208 WR, 2 OVERWINNINGEN VAN SÉBASTIEN LOEB
PEUGEOT neemt officieel deel als fabrieksteam met het PEUGEOT TOTAL-team en de PEUGEOT 208 WRX. Sébastien Loeb behaalt twee overwinningen.
2019
TERUGKEER IN HET WEC
PEUGEOT kondigt zijn terugkeer aan in het WEC en start met het ontwerp voor de PEUGEOT 9X8 hypercar PEUGEOT presenteert in 2020 de aandrijflijn.
2019-2022
208 RALLY4, VOOROP IN ZIJN KLASSE
Lancering van de PEUGEOT 208 Rally4, een rallyauto die bedoeld is voor klantencompetities in 2019. In 2022 is de 208 Rally4 met meer dan 300 verkochte auto's wereldwijd marktleider in de Rally4-klasse.
9X8, PERFORMANCE
OPNIEUW UITGEVONDEN
Minder dan een jaar na de lancering van het concept, neemt het PEUGEOT TotalEnergies TEAM voor het eerst in de zomer van 2022 deel aan competities.
Dat jaar verrijdt de 9X8 drie races, In 2023 neemt de hypercar voor het eerst deel aan een volledig WEC-seizoen (7 races).
9X8, PERFORMANCE
OPNIEUW UITGEVONDEN
Minder dan een jaar na de lancering van het concept, neemt het PEUGEOT TotalEnergies TEAM voor het eerst in de zomer van 2022 deel aan competities.
Dat jaar verrijdt de 9X8 drie races, In 2023 neemt de hypercar voor het eerst deel aan een volledig WEC-seizoen (7 races).
HET PEUGEOT-AVONTUUR GAAT VERDER
HET PEUGEOT-AVONTUUR GAAT VERDER
ONZE VISIE OP DE MOBILITEIT VAN MORGEN
Als je reist, is de bestemming net zo belangrijk als de mensen die je vergezellen. Allure, emotie en uitmuntendheid…deze 3 waarden zijn aanwezig in alles wat we doen.
EVOLUTIE VAN ONZE MODELLIJNEN
Met zijn vele belangrijke innovaties en talloze successen heeft Peugeot prachtige pagina's toegevoegd aan de historie van de auto. Ontdek de auto's die het merk hebben gevormd."