PEUGEOT INSTINCT CONCEPT, EEN NIEUW GEVOEL VAN VRIJHEID

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT, een nieuw gevoel van vrijheid

Heb je ooit gedroomd van een auto waarin je volledig kunt ontspannen en toch alles onder controle hebt? Een auto die jou begrijpt, die jou kent en die anticipeert op al jouw wensen? Een auto die helemaal in harmonie is met jou? Een auto die een naadloze, ongecompliceerde ervaring levert? PEUGEOT maakt uw droom waar met een concept car waarin vrijheid centraal staat. Vrijheid om jouw eigen manier van rijden en de bijbehorende sensaties te kiezen. Vrijheid om te gaan waar je wilt. Dat is de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT.

DEEP LEARNING 

Bij de ontwikkeling van de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT hebben we ons laten inspireren door de natuur, en met name door de mens. De mens ontwikkelt zijn zelfstandigheid door zijn omgeving te leren kennen. Op dezelfde manier gebruikt de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT deep learning om het profiel van de gebruiker op te stellen. De  Samsung ARTIKTM Cloud sluit dagelijkse apparaten aan op het internet en brengt zo gegevens samen. Deze data zijn afkomstig van smartwatches, smartphones en sociale media. Ook de woning levert gegevens via domotica - smart tv, streaming audio, Home Assistant - en bijvoorbeeld de pc. De auto is zelf een unieke bron van informatie. De auto registreert ons dagelijkse patroon: woon-werkverkeer, favoriete bestemmingen, rijgewoontes, enz.

PEUGEOT en het data science-bedrijf Sentiance leiden uit deze gegevens expliciete data af om het profiel van elke gebruiker te bepalen. Deze dynamische analyse wordt permanent bijgewerkt. Dankzij deze data past de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT zijn instellingen en systemen aan op de wensen van de bestuurder.

 

 

VOORBEELDEN 

4 MODI 

De regeling van de vier modi is bijzonder verfijnd. Drive Boost staat volledig in het teken van sportief rijden. Drive Relax gebruikt de ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) om de bestuurder te ondersteunen. In deze modus werken bijvoorbeeld de grootlichtassistent en de adaptieve cruise control.

De autonome modus Autonomous Soft legt de nadruk op comfort. In deze modus, ideaal voor langere afstanden, kun je een film bekijken, lezen of uitrusten. De modus Autonomous Sharp brengt je zo snel mogelijk op jouw plaats van bestemming. In deze modus heeft de auto een nauwkeurig en efficiënt rijgedrag.

INNOVATIEVE KINEMATICA

In een zelfrijdende auto maken de inzittenden op een andere manier gebruik van het interieur. Dit vereist een nieuwe vorm van creativiteit in het ontwerp.

Met de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT en de Responsive i-Cockpit bouwen we voort op de elementen die onze nieuwste modellen tot een succes hebben gemaakt. We zorgen ervoor dat de bestuurder op een nieuwe manier plezier beleeft aan het rijden. Dankzij de bediening, het interieurontwerp of het design. Een zelfrijdende auto kan wel degelijk mooi zijn en rijplezier bieden.

 

Matthias Hossann, verantwoordelijke concept cars van PEUGEOT

 

 

 

 

Tijdens de overgangen tussen de Drive- en de Autonome-modus verandert de bestuurdersplaats op geraffineerde wijze. Het compacte stuurwiel en het paneel met de toggle switches klappen weg in het dashboard. Tegelijkertijd verdwijnt het gaspedaal in het schutbord.

Bij elke geactiveerde modus behoudt de bestuurder de controle over de auto. In de Drive-modus is dat logisch. In de Autonome-modus is dat minder vanzelfsprekend. Met de i-Device, die bij het 9,7 inch scherm in de middenconsole is geplaatst, kan de bestuurder ingrijpen. Met één beweging haalt de bestuurder een voorligger in of schakelt van Soft over op Sharp.

In de Drive-modus levert het holografische instrumentenpaneel informatie over bijvoorbeeld de wagensnelheid, de verdeling van de energiestromen van de PHEV-aandrijflijn en de laadtoestand van de tractiebatterij. Digitale spiegels waarschuwen voor de aanwezigheid van voertuigen in de dode hoeken van de auto.

In de Autonome-modus krijgt de bestuurder andere informatie, aangezien nu alleen de tijd van belang is. De resterende rijtijd tot de bestemming en de actuele locatie van de auto op de route zijn voor alle inzittenden zichtbaar.

De vier modi hebben elk hun eigen ambiance. Naast de getoonde informatie bestaat een ambiance uit specifieke instellingen voor de stoelen, de verlichting en de geluidsinstallatie.

ONTWERP EN MATERIALEN

 

 

 

 

 

In de Responsive i-Cockpit heeft elke inzittende van deze compacte auto een individuele zitplaats. De door de vliegtuigindustrie geïnspireerde stoelen vormen hiervan een belangrijk element. Het frame van deze stoelen is gescheiden van de delen die in contact staan met het lichaam: de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun. Het fraaie aluminium frame is vast gemonteerd. Het is echter wel mogelijk om de hoek van de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun te verstellen. De inzittende bepaalt zelf welke instelling past bij zijn activiteiten: een gestrekte positie om uit te rusten, rechtop zitten om te rijden of een tussenstand om een film te kijken of te werken.

Alle inzittenden kunnen met de auto communiceren via een chatbot, een persoonlijke assistent die allerlei taken kan uitvoeren. Door commando's te geven kunnen de inzittenden bijvoorbeeld bioscoopkaartjes reserveren of online shoppen.

 

De materialen nodigen uit om de beschikbare tijd op een andere manier te besteden. De vloer is bekleed met een dunne laag zacht aanvoelend beton. Een uitnodiging om de schoenen uit te doen en te ontspannen. Een 3D-stof, waarmee de zijpanelen van de middenconsole, de portierpanelen, de zitting en de rugleuning van de stoelen zijn bekleed, ondersteunt het lichaam. De comfortabele hoofdsteunen zijn bekleed met leder en een soepele 3D-stof.

DESIGN

De proporties van de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT zijn van een klassieke schoonheid. De carrosserie is zo compact mogelijk gehouden. De lange motorkap verbeeldt de kracht van de 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn. De brede wielkasten staan model voor de wegligging en het vermogen van deze vierwielaandrijver.

De koplampen hebben een doordringende blik. In het midden van elke led-koplamp bevindt zich als een pupil in het oog de lens van een camera. Deze koplampen registreren de omgeving van de auto en geven de informatie door aan de rijhulpsystemen. De grille is niet over het volledige oppervlak volledig luchtdoorlatend. Op deze hol lopende grille licht de leeuw wit op zodra de bestuurder een van de Autonome-modus activeert.

AERODYNAMISCH

Tijdens het rijden verplaatst een auto lucht, wat voor weerstand zorgt. Ingenieurs proberen al jaren de aerodynamica te verbeteren om het brandstofverbruik te beperken en het comfort voor de inzittenden te verbeteren. In de toekomst zal dit nog belangrijker zijn. Inzittenden van autonome auto's kunnen namelijk hun tijd in de auto anders besteden. En zo op een nieuwe manier genieten van het rijden.

 

 

 

 

De dagrijverlichtingsunits, aan weerskanten van de koplampen, strekken zich uit over de volledige hoogte van het front. Bovendien bewegen de dagrijverlichtingsunits vanaf een snelheid van 90 km/h automatisch naar voren. De twee lichtgeleiders van de dagrijverlichting zijn onderaan via een spoilerlip met elkaar verbonden. Deze spoilerlip zorgt voor extra neerwaartse druk op de voorwielen.

Daarnaast ontstaat er zo een opening die de druk op de carrosserie, en dus de weerstand tijdens het rijden beperkt. De lucht voor de auto stroomt zo langs het oppervlak van de wielen weg. Deze luchtstroom en de speciale vorm van de vijfspaaksvelgen schermen de voorwielen als het ware af en beperken de luchtwervelingen bij de wielen. Om het gewicht te beperken zijn de lichtmetalen velgen voorzien van smalle groeven. Ook aan de achterzijde is aandacht besteed aan de aerodynamica. Door een opening in het voorportier, ter hoogte van de taillelijn,  stroomt lucht naar de diffusor. Daarboven is een lichtgevend paneel aangebracht met daarin de 3D-achterlichten.

De bolle vorm van het glas maakt het mogelijk het glazen dak lager te plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte van de inzittenden. De diepblauwe lak van de carrosserie, met drie lagen vernis, accentueert deze vorm.