PEUGEOT SCHITTERT ALS VANOUDS OP DE AUTOSALON VAN PARIJS

Le 12 octobre 2022

8 minutes de lecture

Vous souhaitez recevoir tous nos articles ? Inscrivez-vous

Autofanaten en liefhebbers opgelet: de Autosalon van Parijs is terug!

 

Na annulering van het evenement in 2020 vanwege de Covid 19-pandemie, keert van 17 tot en met 23 oktober dit jaar de Autosalon van Parijs terug in het expositiecentrum Porte de Versailles. Peugeot grijpt deze gelegenheid aan om hernieuwd de aandacht te vestigen op de grootsheid die diep in ons merk-dna verankerd ligt.

 

Dat doen we met een terugblik op enkele historische modelpresentaties waarmee we in het verleden op deze beurs van ons hebben doen spreken. 

2022 — La Sphère: een spectaculaire glazen bol 

 

Dit jaar presenteert Peugeot de nieuwe 408 in Parijs. Dit gebeurt in een doorzichtige bol die de wetten van de zwaartekracht lijkt te tarten. Deze 'Sphère' vormt een roterend zwevend podium dat het mogelijk maakt de auto vanuit elke hoek te bekijken. Zelfs ondersteboven!

Ontdek meer over de Sphère' in deze video waarin de constructieve geheimen van dit spectaculaire presentatietoestel worden onthuld. Of nog beter, kom naar Parijs om hem zelf op de Peugeot-stand te bekijken. Dat kan nog tot 23 oktober. 

De geschiedenis van de Parijse autosalon in het kort

De geschiedenis van de Parijse autosalon gaat terug tot de oprichting van de 'Automobile Club de France' in 1895. Deze vereniging stelde zich tot doel het automobilisme, zoals dat toen werd genoemd, te promoten en organiseerde in dat kader in 1898 een autotentoonstelling: de eerste 'Salon Automobil de Paris', die werd gehouden in de Jardin de Tuileries in de Franse hoofdstad.

Een leuk detail is dat de tentoongestelde auto's als een soort toelatingstest hun kunnen moesten bewijzen door van Parijs naar Versailles te rijden, een afstand van ongeveer 40 kilometer. Het evenement was een groot succes: zo'n 140.000 bezoekers kwamen zich vergapen aan de verzamelde zelfrijdende voertuigen.

 

Vanaf 1901, nadat de beurs een jaar was overgeslagen vanwege de Parijse wereldtentoonstelling van 1900, werd oktober de vaste maand voor de autotentoonstelling, die vanaf dat moment zestig jaar lang werd gehouden in het Grand Palais.

 

De crisis van de jaren 30 ging ook aan de autowereld niet voorbij: de editie van 1938 telde nog slechts 538 exposanten. Na de Tweede Wereldoorlog bloeide de auto-industrie weer op en de eerste naoorlogse salon van 1946 kon alweer 810.000 bezoekers verwelkomen.

 

Begin jaren 60 kon het Grand Palais de groei van het evenement niet meer aan, waarna het in 1962 een nieuw onderkomen vond in het expositiecentrum Porte de Versailles. Daar wordt het vanaf 1976 elk even jaar nog steeds gehouden. Tegenwoordig is het met meer dan een miljoen bezoekers de grootste autobeurs van de wereld.

Peugeot op Parijse autosalon door de jaren heen

De salon van Parijs is altijd een plaats geweest waar de auto-industrie nieuwe trends en gedurfde designs aan de wereld presenteerde.

 

Als autofabrikant van het eerste uur is Peugeot vanaf de vroege jaren altijd vertegenwoordigd geweest op het evenement, dat het regelmatig koos als podium voor de onthulling van enkele van zijn meest iconische auto's. Enkele voorbeelden daarvan tonen we hieronder.

1934  Peugeot 401 en 601 Eclipse

In oktober 1934 introduceerde Peugeot de 401 en 601 Eclipse op de salon van Parijs. Als eerste 'coupé-transformable' of 'coupé-cabriolet' van het merk combineerden ze stijl met technische vernieuwing: hun elektrisch bedienbaar metalen vouwdak vormde de grootste innovatie in de carrosseriebouw van de voorgaande twintig jaar.

1935 — Peugeot 402

In 1935 deed Peugeot het publiek in Parijs versteld staan met de 402, een luxesedan met een moderne, aerodynamische vormgeving volgens de Amerikaanse 'streamline'-school. Een van de meest opvallende kenmerken van dit 'Fuseau de Sochaux' gedoopte druppelvormdesign waren de achter de radiateurgrille geplaatste koplampen. 

1948 — PEUGEOT 203

In 1948 presenteerde Peugeot in het Grand Palais een nieuwe middenklasse-sedan die een moderne stroomlijncarrosserie combineerde met beproefde techniek: de 203. Het bleek een succesvolle zet: in twaalf jaar tijd verlieten bijna 700.000 exemplaren van het model de fabriek in Sochaux. 

1968 — PEUGEOT 504

Begin 1968 had Peugeot een nieuwe grote middenklasser gereed waarvan het ontwerp afkomstig was van de Italiaanse designstudio Pininfarina. De karakteristieke neus was echter vormgegeven door de eigen ontwerpafdeling onder leiding van Paul Bouvot. De introductie stond gepland voor het voorjaar, maar werd vanwege de onlusten die in mei de Franse hoofdstad vlam zette, uitgesteld tot de salon van oktober.

1984 — PEUGEOT 205

Na zijn introductie in februari 1983 duurde het nog tot oktober 1984 totdat Peugeot de 205 op de salon van Parijs liet schitteren. Inmiddels had de kleine hatchback al furore gemaakt in het wereldkampioenschap rally! Dankzij zijn robuustheid en immense populariteit is hij tegenwoordig, bijna veertig jaar later, nog steeds een regelmatige verschijning in het straatbeeld.

2000 — PEUGEOT 206 CC

Met gepaste flair luidt de 206 CC namens Peugeot op de Parijse salon van 2000 het nieuwe millennium in. Het publiek bleek zeer gecharmeerd te zijn van deze coupé-cabrioversie van de 206, die was geïnspireerd op zijn befaamde 'coupé-transformable'-voorgangers uit de jaren 30. Zonder directe concurrenten in zijn klasse, heeft hij een bescheiden bijdrage geleverd aan het enorme succes van de 206, die met meer dan 8 miljoen geproduceerde exemplaren de meest verkochte Peugeot tot op heden is.

2012 — PEUGEOT ONYX

In 2012 presenteerde Peugeot in Parijs de Onyx als supercar voor de 21ste eeuw. Met zijn 3.7 Hybrid-HDi-FAP V8-motor ontwikkeld door Peugeot Sport, beschikt hij over een gecombineerd vermogen van 680 pk (600 + 80). Maar minstens even indrukwekkend is zijn scherp gelijnde carrosserie met spectaculair ogende materialen en kleuren. En niet te vergeten zijn lichte, futuristische interieur, dat een ongekende rust uitstraalt.

2018 — PEUGEOT e-Legend

In 2018 deed Peugeot in Parijs van zich spreken met de e-Legend, een conceptauto die als 'neo-retro coupé' een eerbetoon vormt aan de Peugeot 504 Coupé uit 1969. Zijn vintage looks ontleent hij dan ook aan de belangrijkste stylingkenmerken van deze iconische auto: een licht, atletisch, scherp en sensueel silhouet en een naar achteren geplaatste cabine met grote glasoppervlakken. De dubbele koplampmodules en schuingeplaatste drievoudige achterlichten vormen de visuele handtekening die de auto direct als nazaat van de 504 Coupé herkenbaar maakt. In januari 2019 werd de Peugeot e-Legend op het Festival Automobile International in Parijs verkozen tot 'Mooiste conceptauto van 2018'.
Met de spectaculaire roterende glazen bol op zijn stand wil Peugeot ook dit jaar van zich  spreken op de Parijse autosalon, de Mondial de l'Auto 2022.
Découvrez tous nos articles