EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ DE PRODUCTIE
Maak kennis met het toenemende aantal technici die verantwoordelijk zijn voor de productie en het testen van iedere batterij voor de geëlektrificeerde modellen van Peugeot (volledig elektrisch en plug-in hybride, incl. lichte bedrijfsauto’s). Deze experts vertegenwoordigen Excellence, een belangrijke merkwaarde van PEUGEOT. De technici krijgen een speciale training voordat zij aan het werk kunnen in de fabrieken in Frankrijk, Spanje en Slowakije. Iedere batterij wordt bovendien getest om er zeker van te zijn dat hij betrouwbaar is, optimaal blijft presteren en zo lang mogelijk meegaat.
In 2022 wordt de elektrificatie bij PEUGEOT versneld met de introductie van de nieuwe 408, die het aanbod van plug-in hybridemodellen aanvult naast de nieuwe 308 en de volledig elektrische lichte bedrijfsauto’s. In 2022 is meer dan 70% van het wereldwijd verkochte PEUGEOT modellenaanbod geëlektrificeerd. In Europa waren de geëlektrificeerde modellen in het eerste half jaar van 2022 goed voor één op de vier verkochte personenauto’s. Dat is een verbetering ten opzichte van één op de zes in 2021.
In 2025 zal het volledige PEUGEOT modellenaanbod ten minste één geëlektrificeerde variant hebben. Dat vraagt om een aanzienlijke extra vraag naar batterijen. PEUGEOT verwacht volgend jaar tot 10.000 batterijen per maand te produceren voor zijn personenauto’s en 7.000 batterijen per maand voor zijn geavanceerde lichte bedrijfsauto’s.
Productie van 50 kWh-batterij en grotere 75 kWh-batterijen
De bekwame technici hebben ongeveer 60 minuten nodig voor de productie van één 50 kWh-batterij (cellen en componenten zijn voorgemonteerd). Er zijn 90 minuten nodig voor de grotere 75 kWh-batterijen. Het team onderwerpt iedere batterij ook aan een aantal strenge tests. Daardoor kan PEUGEOT gerust 8 jaar of 160.000 kilometer garantie geven op de batterijen. Binnen die periode/afstand blijft de batterij gegarandeerd minstens 70% van zijn laadcapaciteit bieden.
Het testproces duurt 15 minuten en is noodzakelijk voor het mogen goedkeuren van de geproduceerde batterijen.
- De eerste test simuleert de werking van de batterij in een auto, om zo de betrouwbaarheid te testen.
- Een prestatietest simuleert de werking van de batterij op vol vermogen.
- De laatste test is een afdichtingstest. De batterij wordt met gas onder druk gezet en aan de hand van mogelijk drukverlies gecontroleerd op eventuele lekkages. Een goede afdichting zorgt ervoor dat water en vuil niet in de batterijcellen kunnen komen en zo de levensduur of prestaties van de batterij beperken.
De bekwame technici werken in de speciaal ingerichte batterijproductieplaatsen van de vijf fabrieken van de Stellantis Group: Sochaux en Mulhouse (Frankrijk), Vigo en Saragossa (Spanje) en Trnava (Slowakije). Binnenkort komt daar een fabriek in Hordain (Frankrijk) bij. De elektrische modellen en die met brandstofmotor worden op dezelfde productielijn geproduceerd.
Stellantis-fabrieken
Aanbod geëlektrificeerde modellen
Eind 2021 werd het aanbod van lichte bedrijfswagens uitgebreid met de He-EXPERT, die zowel batterij-elektrische als waterstof-elektrische aandrijving aan boord heeft.