DE LANGE GESCHIEDENIS VAN PEUGEOT EN DE FRANSE GENDARMERIE
De Gendarmerie Nationale (de semimilitaire politiemacht in Frankrijk) heeft bij PEUGEOT een order geplaatst voor 395 stuks van de Peugeot 3008 Plug-in Hybrid, nadat het vorig jaar ook al meerdere exemplaren van de Peugeot 5008 in gebruik nam. De bestelling is de zoveelste in de lange geschiedenis die PEUGEOT met de Gendarmerie Nationale heeft. Een samenwerking die kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog begon.
Aan het einde van de jaren veertig – midden in een bewogen naoorlogse periode – is de Gendarmerie Nationale bezig om zijn wagenpark opnieuw gestalte te geven door auto’s van het verzet te vorderen en door te putten uit wat er nog over is van het wagenpark van het Franse leger. Logischerwijs maken eerst de Peugeot 202, 302 en 402 deel uit van de brigades, in gelimiteerde aantallen en vooral uitgevoerd in zwart! De nu beroemde en inmiddels onder weggebruikers gevreesde kleur ‘Gendarmerie Blue’ wordt immers pas vanaf 1969/1970 de standaardkleur.
STATIONWAGENS VÓÓR SUV’S
Vanaf de jaren vijftig brengt de Gendarmerie Nationale structuur aan in zijn aankopen van materieel en plaatst het grote orders voor de aanschaf van dienstauto’s. Dit is het begin van een lange samenwerking met PEUGEOT, vooral wat betreft de stationwagens van het merk.
Het is de stationwagen van de Peugeot 203 die als eerste door de Gendarmerie wordt gebruikt, vooral voor de nieuw opgezette verkeersbrigades, in een land dat op dat moment de babyboomgeneratie voortbrengt. Daarna brengt elk decennium zijn aandeel stationwagens naar de Gendarmerie: 403, 404, 204, 304, 504, 505 en 306 … tot de komst van een nieuwe carrosserievariant die nog praktischer en ruimer is en ook een goede wegligging heeft, namelijk de Peugeot Expert, de voorloper van de 5008 en 3008 Hybrid.
DIENSTAUTO VOOR OFFICIERS
DE SPECIALE MODELLEN
Als verantwoordelijke instantie voor de veiligheid van het Franse wegennet in al zijn diversiteit (provinciaalse wegen, snelwegen, berg- en plattelandsweggetjes), ziet de Gendarmerie Nationale zich genoodzaakt zijn vloot aan te passen. Er moesten speciale en soms ongebruikelijke modellen komen.
Automobilisten uit de jaren tachtig en negentig herinneren zich ongetwijfeld de snelle Peugeot 405 T16 (200 pk) en 306 S16 (167 pk) die in de genoemde decennia op de Franse snelwegen gebruikt worden door de ‘Brigades Rapides d’Intervention’.
Andere modellen die het publiek ongetwijfeld zijn bijgebleven, zijn de 203, 403, 404, 504 en 505 stationwagens van de ‘Garde Républicaine’ die toentertijd verantwoordelijk waren voor de veiligheid van de wielrenners van de Tour de France. Wellicht minder bekend, maar daarom beslist niet minder belangrijk, zijn de Peugeot 806 minivans die in de jaren negentig gebruikt worden als escortevoertuig tijdens nucleaire konvooien.
Om ook in alle soorten terrein te kunnen ingrijpen, had de Gendarmerie altijd de beschikking over 4x4-voertuigen. In de jaren tachtig kijkt de politiemacht met een schuin oog naar het wagenpark van het Franse leger en schaft het meerdere exemplaren van de Peugeot P4 aan, voornamelijk bedoeld voor de afdeling ‘Mobile Gendarmerie’. In de overzeese departementen van Frankrijk kan de Gendarmerie bouwen op de door Dangel – toonaangevend op het gebied van vierwielaandrijving – geprepareerde 4x4-stationwagens van de 504 en 505 die de politie in staat stelt het zwaarste terrein te bedwingen.
Sinds de jaren veertig worden de modellen van PEUGEOT gebruikt om de mannen en vrouwen van de Gendarmerie te vervoeren, maar ook hun dieren! De bestelversies van de Peugeot J7 en vervolgens Expert vervoeren bijvoorbeeld de paarden van de republikeinse garde. De politiehonden kunnen vertrouwen op de stationwagens van de Peugeot 203 en 504, voordat ze overstappen op de nog meer praktische Peugeot Partner, Boxer en Bipper.
Zogezegd: een lange geschiedenis! De Gendarmerie Nationale die met de dappere 203 stationwagen (42 pk, vier versnellingen, een topsnelheid van 120 km/u en een verbruik van 8,0 l/100 km) zouden nu ongetwijfeld opkijken naar de nu gebruikte 3008 Hybrid 225 eAT8 (225 pk, 8-trapsautomaat, een topsnelheid van 225 km/u en een theoretisch verbruik van slechts 1,4 l/100 km).