90 JAAR PEUGEOT 300-REEKS: VAN DE 301 TOT DE NIEUWE 308
Modern en stijlvol, dat is de nieuwe PEUGEOT 308. Het gezicht van het nieuwe PEUGEOT, maar wel met een geweldige historie achter zich van de ‘300-reeks’, de meest omvangrijke modellenreeks in de geschiedenis van het merk PEUGEOT. Tussen de in 1932 gelanceerde PEUGEOT 301 en de nieuwe PEUGEOT 308 zit een periode van 10 generaties en 90 jaar autogeschiedenis en technische vooruitgang, met onder meer Auto van het Jaar-titels en succesvolle uitstapjes in de rallysport. De nieuwe PEUGEOT 308 is als finalist in de verkiezing Auto van het Jaar 2022 bovendien al op weg naar zijn eerste palmares.
Waar het allemaal begon
In het begin van de jaren 1930, te midden van de economische crisis, kwam PEUGEOT met de PEUGEOT 301. Die is van 1932 tot 1936 verkocht als berline, limousine, coupé, cabriolet en roadster. De 301 had een motor met een inhoud van 1.465 cm3 met een vermogen van 35 pk. 70.500 exemplaren zijn er geproduceerd. De PEUGEOT 302, die in 1936 op de markt kwam als opvolger van de 301, bereikte door zijn innovatieve aerodynamica – zoals de koplampen die achter het radiatorrooster werden geplaatst - een verbluffende 100 km/h.
EEN GROOT SUCCES
STIJLVOL EN INNOVATIEF
In samenwerking met de beroemde Italiaanse designer Pininfarina is de PEUGEOT 305 ontworpen, die in 1977 als opvolger van de 304 werd uitgebracht. Er waren twee varianten beschikbaar: een 4-deurs sedan en een 5-deurs stationwagen, die een achterbank had die in twee delen kon worden neergeklapt. De 305 onderscheidde zich destijds met wegligging en comfort dankzij zijn voorwielaandrijving, dwarsgeplaatste motor en een onderstel met onafhankelijke wielophanging voor en achter. Samen met het ruime interieur veroverde de PEUGEOT 305 snel een sterke positie. Er werden meer dan 1,6 miljoen exemplaren geproduceerd. De PEUGEOT 305 berline diende als basis voor het vijf jaar durende VERA programma, met experimenten bedoeld om het brandstofrendement te verhogen bij de modellen van PEUGEOT. De PEUGEOT 309 is tussen 1985 en 1994 in Poissy (Frankrijk), Spanje en Groot-Brittannië geproduceerd, in tegenstelling tot de eerdere modellen in de 300-reeks die in de fabriek in het Franse Sochaux geproduceerd werden.
INTRODUCTIE NIEUWE CARROSSERIEVORM
WERELDWIJD SUCCES
AUTO VAN HET JAAR
DE PEUGEOT 308
De eerste generatie van de PEUGEOT 308 kwam in 2007 als 3-deurs, 5-deurs, SW en CC model. Een fraaie 308 RCZ Coupé versie werd onthuld op de I.A.A. van Frankfurt in 2007, waarvan de ultieme versie 270 pk had en van 0 tot 100 km/h accelereerde in 5,9 seconden. De PEUGEOT 308 II nam in 2013 de scepter met succes over en is in 2014 verkozen tot Auto van het Jaar. Met een subtiel lijnenspel, stijl en elegantie vertolkte dit model een vernieuwende designtaal. Zijn levendigheid en rijplezier waren andere sterke punten. In het interieur schitterde de PEUGEOT i-Cockpit, die debuteerde in de PEUGEOT 208 en een norm zet samen met het compacte stuurwiel. De cockpit en het stuur zorgen voor ongeëvenaarde rijsensaties, terwijl het rijden in de stad wordt vergemakkelijkt. Van de eerste twee generaties 308 zijn 7 miljoen exemplaren verkocht.