Het ontwerp van een nieuwe auto is een verhaal. Het is het verhaal van een potloodschets die geleidelijk wordt getransformeerd, van prototype tot prototype, tot het een echte auto wordt.
Dit zijn de vijf belangrijkste fasen in de ontwikkeling van de PEUGEOT 508, een proces dat tussen drie en vijf jaar duurt. De kroniek van een opvatting, in beeld gebracht door het geïnformeerde en nieuwsgierige oog van fotograaf Michel Setboun.
De schets gaat dan naar het ontwerpteam. Zijn rol bestaat erin een ontwerp te creëren dat voldoet aan de product- en technische briefings. Verwachte prestaties, technische keuzes, verwachtingen van het productteam en de klanten: niets wordt aan het toeval overgelaten. Aan het eind van deze fase worden twee eerste modellen vervaardigd: een digitaal model en een fysiek model in synthetische klei.
Het ontwerpteam verfijnt het ontwerp in het Virtual Reality Centre om de haalbaarheid van bepaalde ideeën te bestuderen.
Ondertussen werkt de studio Couleurs et Matières aan de ontwikkeling van de carrosseriekleuren en de interieurharmonieën.
De tests worden ook parallel met modellen van andere merken uitgevoerd.
In het PEUGEOT-testcentrum worden rijexamens afgelegd. Met name het gedrag van de carrosserie-onderdelen en de massa-aansluitingen worden geëvalueerd.
De 508 verscheen voor het eerst in de schijnwerpers in maart 2018 op de Autosalon van Genève: "the place to be" voor de presentatie van elk nieuw voertuig. Het was een geslaagd debuut, want de journalisten waren vol lof over het strakke design en de durf van de nieuwe topauto van het Marque au Lion.
Het begin van een succesverhaal dat werd voortgezet met een publieke presentatie van de 508 estate en de plug-in hybride versie, in een wereldpremière op de 2018 Paris Motor Show.
De 508 PSE is de krachtigste PEUGEOT die ooit door het merk in serie werd geproduceerd. Met zijn oplaadbare hybride technologie en zijn 360 pk verdeeld over drie motoren (één interne verbranding en twee elektrische), is het ontwerp van de PEUGEOT 508 PSE rechtstreeks gebaseerd op het onderzoek en de technische vooruitgang die door PEUGEOT SPORT zijn ontwikkeld.
Het ontwerp van competitievoertuigen zoals de PEUGEOT 9X8 (die zijn competitiedebuut maakte in Monza, voor de 4de ronde van het FIA World Endurance Championship 2022) is immers een permanent laboratorium voor de ontwikkeling van de sportmodellen van het gamma.